Madordning

Alle børn betaler 350 kr. pr. måned til Kaptajngårdens madordning.

Dette beløb dækker morgen-, middags- og eftermiddagsmad samt små måltider i løbet af dagen - eksempelvis frugt.

Der gives ikke søskenderabat og juli er betalingsfri.

Beløbet opkræves af børnehaven.

Mad og måltidspædagogik

Kaptajngården er en "madpakkefri" børnehave, Det betyder, at samtlige måltider bliver tilberedt af børn og voksne i vores eget køkken. Det understøtter børnenes læring og udvikling.

Som medarbejdere på Kaptajngården vil vi gerne være med til at præge børnenes madvaner, give dem indsigt i fødekæden, madkultur og så videre. Derfor er vi hele tiden bevidste om, at vi er medansvarlige for børnenes sundhed og dermed trivsel. Sunde børn og voksne vil på længere sigt spare penge i sundhedsvæsenet. Man kan sige, at vi igennem aktiviteten madlavning også udfører forebyggende arbejde.

Nøgleordene for Kaptajngårdens daglige menu er:

  • Maden skal være spændende, indbydende og smage godt.
  • Maden skal indeholde de næringsstoffer, børn har brug for. 
  • Maden skal være varieret og sprængfyldt med energi.
  • Maden skal bestå af økologiske råvarer i det omfang, de kan skaffes til huse.
  • Maden skal være til at betale, dog uden at slække på kvaliteten.
  • Maden skal planlægges og laves sammen med børnene.

Kaptajngårdens køkken har i årenes løb gennemgået en renovering og er godkendt som restaurationskøkken. Hele personalet har gennemgået et hygiejne-kursus. Fødevareregionen kommer jævnligt på uanmeldte kontrolbesøg. Vi er stolte af at have en flot elite-smiley hængende på indgangsdøren, så alle kan se den.

Alle de praktiske ting vedrørende madordningen bliver aftalt ved introduktionsmødet, inden barnet starter, så vi ved, om det har allergi eller andet, vi skal tage hensyn til.

Børnene i køkkenet

Der bliver brugt megen tid i køkkenet til frembringelse af alt fra frikadeller til syltning af havens afgrøder. Vi mener, at vi har grebet chancen for at give børnene brugbar lærdom ved at deltage i forarbejdningen af fødevarer, i vores tilfælde kød fra egne dyr, grøntsager og frugt.

Her er det omstridte ord “børnearbejde” på sin rette plads. Vi vil give børnene en oplevelse af, at deres arbejde og samarbejde med andre børn i høj grad er nødvendigt og værdsat. Ved at gøre madlavning til en fast del af den daglige rytme og rutine er vi med til at give hverdagen et meningsfyldt indhold for såvel voksne som børn i børnehaven. I vores overvejelser indgår også den økologiske tankegang. Det betyder, at vi, så vidt det er muligt sørger for, at alle råvarer er økologiske samt selvfølgelig, at dyrenes foder også er økologisk.

Køkkenet som pædagogisk redskab

Vores erfaring med, at bruge køkkenet som ”pædagogisk redskab” er, at køkkenaktiviteterne er så mangfoldige, at de 6 temaer i læreplanerne dagligt bliver udfordret

  • Natur og naturfænomener: Hvad spiser fåret, hvordan trækker fisken vejret, hvor kommer vandet fra?
  • Kultur - Hvor kommer risene fra, og hvorfor spiser nogen med pinde og nogen med fingere?
  • Sproglig opmærksomhed og sociale kompetencer - Samtale - og samarbejdskøkkenet.

Børn er vilde med at lave mad, hvis ellers de bare bliver taget med på råd og bliver hørt. En velbegrundet påstand, da vi gennem hele Kaptajngårdens historie har udsat vores børn for dette lærerige, nyttige, interessante og - i en madpakkefri børnehave - nødvendige arbejde.

Køkkenet som husets puls

I Kaptajngårdens store køkken opleves ”husets puls”; livlig aktivitet, tid til fordybelse, tid til samtalen. Det er derfor et vigtigt rum i huset. Lugte-, føle- og smagssanser er i højeste beredskab dagen igennem. Barn-voksen kontakten er af høj kvalitet i madlavningssituationen.

Dagligt hører vi bemærkningen “Ih, hvor her lugter godt”. Forældre delagtiggøres og kan få opskrifter på børns ”livretter”. I årenes løb har vi haft forskellige gæstekokke såsom marokkanere, japanere, en ”ægte kok” og forældre.

De mange processer ud i madlavningens kunst er med til at give hverdagen et fundamentalt og meningsfyldt indhold for såvel børn som voksne. Hygiejne i køkkenet, herunder vask af hænder bliver en naturlig ting for børnene, da det er let forståeligt, når de selv er med til at tilberede maden. Jo oftere børn har set de voksne arbejde med køkkenredskaberne, jo lettere er det for dem selv at gå i gang.

Vigtigst er det nok at huske: Intet måltid er bedre for et barn end det, det selv har været med til at lave. Det smager nemlig bedre, og det er næsten umuligt at forblive kræsen! På intranettet, som også kan tilgås i entreen, kan forældrene daglig se, hvad deres barn har fået at spise i løbet af dagen.